Log in på Mit HOD:

Nyheder

31. Marts 2020

COVID-19 Vejledning om Beredskabsaftalen

Der er nu kommet en vejledning til den nye aftale om beredskabsvagter under COVID-19.
Tekst: Steen Gøtsche, konsulent

I forbindelse med COVID-19 situationen indgik Forsvarsministeriets Personalestyrelse og de tre militærfaglige organisationer fredag den 27. marts 2020 en aftale om 24 timers vagter, som er relateret til COVID-19. Efterfølgende har forholdene for aftalen været diskuteret, og FPS har sendt en vejledning ud, som vi beskriver nedenfor:

 

Aftalen ligner meget den allerede eksisterende aftale om Særlig Døgntjeneste, dog har vi målrettet aftalen i forhold til COVID-19 situationen. Aftalen giver arbejdsgiver mulighed for at sætte medarbejdere på 24 timers vagter, hvis vagterne har relation til COVID-19.

 

Vagterne bestrides i 24 timer og honoreres med et tillæg, som svarer til det, man får under aftalen om Særlig Døgntjeneste, altså 2007,50 kr. pr. døgn.
Tillægget indeholder natpenge, men ikke weekendbetaling. Du får stadig weekendbetaling som tjenestemand, men noget nyt er, at de overenskomstansatte også får den tilsvarende weekendbetaling.

 

Ud over tillæg så bliver der tilskrevet den planlagte arbejdstid på dagen. Hvis du har almindelig tjeneste anført i din planlægning, så vil det typisk være 7,4 timer, du bliver tilskrevet for vagten, men er der for eksempel planlagt en 12 timers vagt, så er det 12 timer, der bliver registreret. Altså betyder det, at du ikke bliver registreret for færre timer, end du ellers ville have fået.

 

Vi har en forsikring fra FPS om, at denne aftale ikke giver mulighed for at udnytte folk, som allerede er på vagter. Det betyder, at hvis du er på K-plan med 12 timers vagter, så vil en 24 timers vagt dække over 2 stk. 12 timers vagter, men du får stadig alle timerne for de planlagte 12 timers vagter.

 

De faglige organisationer vil kontinuerligt blive orienteret om, hvilke vagter som er planlagt ved brug af den nye aftale, men typisk kan det være vagter, som er etableret specielt i forhold til COVID-19, eller eksisterende vagter som ændres for at mindske smitterisikoen.

 

Du kan se vejledningen samt selve aftalen ved at logge på MIT HOD og gå ind under medlem og aftaler.

 

 

 

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke vises. Påkrævede felter er markerede *