GDELS’ og dansk forsvars 30 års samarbejde
Annonce
I år er General Dynamics European Land Systems (GDELS) stolte og taknemmelige over at se tilbage på tre årtiers tætte samarbejde med det danske forsvar. I 1994 startede projektet med anskaffelsen af EAGLE I. Året efter modtog Hæren sine første køretøjer under betegnelsen Spejdervogn M/95. Det gjorde Danmark til en af de to første EAGLE-brugere. Siden dengang er i alt 670 GDELS-køretøjer af forskellige typer taget i brug hos Forsvaret.
Den sikre og vellykkede drift af EAGLE I – flåden med de danske styrker udsendt til Balkan, Irak og Afghanistan førte til de senere indkøb af EAGLE IV – og V-versionerne. Baseret på GDELS eget DURO taktiske lastbilchassis frem for det mindre HMMWV køretøj, giver disse en forbedret beskyttelse, nyttelast og indvendig volumen. Alsidig og adræt on – og off – road kørsel, med en lav silhuet og højt beskyttelsesniveau for sit mandskab, egner den all-round EAGLE sig til rekognoscering, patruljering, forbindelses- og kommandoroller samt transport af personel og materiel i både asymmetrisk og konventionelle scenarier. I det lette taktiske segment blev flåden suppleret med den DURO IIIP beskyttede 6×6 køretøj i ambulancevarianten.
Introduktionen af EAGLE I blev efterfulgt af anskaffelsen af det 8×8-hjulede pansrede PIRANHA IIIH køretøj i 1997 og 1998. PIRANHA IIIH blev ligeledes udsendt til Danmarks missioner i udlandet, hvor den blev flittigt brugt og beviste sin pålidelighed under de hårdeste forhold. Selvom PIRANHA IIIH ikke længere er i tjeneste hos det danske forsvar, har den ikke nået slutningen af sin livscyklus. Under et initiativ fra den tyske forbundsregering blev 19 PIRANHA IIIH renoveret ved GDELS og overført til Moldova for at forstærke landets Fredsbevarende Bataljon. Fra 2003 blev PIRANHA IIIH suppleret med den nyere PIRANHA IIIC som også blev brugt med succes i Afghanistan og Irak, og er den dag i dag stadig i brug.
I 2016 blev Den Danske Hær den første kunde af PIRANHA 5. Den blev udvalgt efter et intenst internationalt sammenlignende test med fire andre konkurrenter. Her havde PIRANHA demonstreret sin overlegne mobilitet på tværs, selv i sammenligning med de tre bæltekøretøjer i konkurrencen. Med seks indledende varianter – infanteri, kommando, ambulance, ingeniør, morter og repair – udgør køretøjet rygraden i den dansk hærs mekaniserede styrker på hjul. Mangfoldigheden af leverede PIRANHA-varianter understreger også det meget modulopbyggede familiekoncept, som er bygget ind i alle GDELS-køretøjer. Udover deres høje beskyttelse og ydeevne er en stor fordel ved PIRANHA køretøjer samt deres interoperabilitet. Med mere end 12.000 leveret køretøjer er PIRANHA den mest udbredte pansrede mandskabsvogns familie med hjul i den vestlige verden.
Professionel logistisk support og pålidelig levering af reservedele er en integreret del af GDELS-koncept. Det tætte samarbejde med det danske forsvar har gjort Danmark til endnu et af GDELS’ “hjemlande”, udover sine traditionelle produktionsfaciliteter i Spanien, Schweiz, Tyskland og Østrig. En del af denne succeshistorie er det betroede partnerskab med den lokale industri. GDELS har identificeret samarbejdsmuligheder med lokale nøglepartnere, som bidrager til væsentlige danske sikkerhedsinteresser. I dag omfatter det danske PIRANHA 5 underleverandørsteam otte hovedpartnere og mange mindre langs forsyningskæden. Dette sikrer ikke kun en hurtig reaktion på ethvert af den danske hærs behov, men giver også varige fordele for den lokale industri. I stedet for projektspecifik blueprint-produktion forfølger GDELS sin langsigtede industrielle vækststrategi med eksportmuligheder for den lokale industri og skaber dermed også nye jobmuligheder i et langsigtet perspektiv.
Ud over den løbende logistiske støtte er der nye projekter i horisonten. Tidligere i år blev det besluttet at anskaffe en luftforsvarsvariant af PIRANHA 5. Forsynet med SKYRANGER 30-tårnet vil det skærme mobile enheder mod lufttrusler – igen, PIRANHA er den rigtige platform til at få systemet derhen, hvor det er nødvendigt!